آموزش طراحی سایت-JQuery

به روز ترین مطالب آموزشی و متدلوژی های برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت-JQuery

۱۷۳ بازديد

 

سلام عزیزان ... با آموزش JQuery از دوره آموزش طراحی سایت همراه باشید

 

جی کوئری Jquery چیست؟

برای اینکه بدانیم به راحتی باید گفت که یک کتابخانه یا چارچوب کاری برای زبان برنامه نویسی سمت سرویس گیرنده جاوا اسکریپت (JavaScript framework) است که هدف اصلی آن فراهم آوردن زمینه ی استفاده ی آسان از زبان نام برده در برنامه نویسی تحت وب (صفحات وب) می باشد. jQuery یک کتابخانه از جاوا اسکریپت است . از آن جایی که کتابخانه ی JQuery بسیاری از امکانات و عملیات قابل اجرا توسط زبان جاوا اسکریپت را گرفته و در قالب یک سری تابع می گنجاند که می توانید به راحتی هر چه تمام تر فراخوانی و اجرا کنید (با کم ترین میزان کدنویسی بیشترین عملیات ممکن را اجرا کنید)، می توان آن را یک لایه ی سطح بالا (abstraction layer) نیز نامید. با این حال، لازم است به خاطر داشته باشید که کتابخانه ی ذکر شده به هیچ وجه نمی تواند کاملا جایگزین JavaScript گردد. اگرچه jQuery در بسیاری از موارد میزان کدنویسی را کاهش داده و در عین حال همان عملیات قابل اجرا توسط جاوا اسکپریت را اجرا می کند، اما نباید فراموش کنید که توابع و دستورات jQuery هم در حقیقت همان کد زبان جاوا اسکریپت است.

آموزش طراحی سایت : با توجه به آنچه گفته شد،در لزومی ندارد برای استفاده از کتابخانه ی مزبور حتما یک متخصص در زمینه ی برنامه نویسی با جاوا اسکریپت باشید.در واقع، jQuery سعی دارد بسیاری از کارهایی که می توان با استفاده از کدهای جاوا اسکریپت پیاده سازی کرد، همچون دستکاری DOM و فراخوانی توابع AJAX، را تسهیل نماید. از این رو لازم نیست درباره ی جاوا اسکریپت اطلاعات بسیار بالایی داشته باشید. تعدادی زیادی کتابخانه ی جاوا اسکریپت وجود دارد که در حال حاضر jQuery پرکاربردترین و کارآمدترین آن ها محسوب می شود. از جمله دلایل محبوبیت این کتابخانه می توان به قابلیت توسعه پذیری بالا اشاره کرد. بنابراین شما می توانید برای هر کاری که تصورش را می کنید، افزونه (plugin) پیدا کنید. قدرت و کارایی بالا، دامنه ی وسیع افزونه های پرکاربرد، ساختار نگارشی روان و کارآمد این چارچوب کاری را از دیگر کتابخانه های jQuery تمایز بخشیده است.

 

آموزش طراحی سایت : آموزش انتخاب یک ویرایشگر مناسب برای jQuery

می توان دستورات و توابع jQuery را در هر ویرایشگر متن نظیر Windows Notepad نوشت. اما نوشتن کدهای آن داخل یک ویرایشگر HTML که دستورات جاوا اسکریپت خود را در آن می نویسید، به مراتب کارامد تر خواهد بود. تعدادی ویرایشگر وجود دارد که با jQuery مانند شهروند درجه یک برخورد می کنند. بهترین ویرایشگر برای درج بهینه و سریع دستورات آن، TSW WebCoder می باشد که با داشتن قابلیت های بی نظیر IntelliSense و ارائه دادن تمامی تکنولوژی های مورد نیاز همچون HTML، CSS، JavaScript، PHP و البته jQuery در کدنویسی به یاری شما می آید.

داشتن لیستی از property ها، متدها و پارامترهای احتمالی آن ها کمک بزرگی به شما می کند، به خصوص اگر در کدنویسی با jQuery یک تازه وارد هستید. در زیر تعدادی تصویر از ویرایشگر TSW WebCoder مشاهده می کنید که اشاره به علت برتری این ویرایشگر و قابلیت آسان سازی کدنویسی با آن دارد: تصویر زیر توابع قابل فراخوانی بر روی یک شی jQuery را نشان می دهد.

 

 

این تصویر نیز پارامترهای متد fadeIn را نشان می دهد.

 

 

آموزش استفاده از jQuery در صفحات وب

جهت استفاده از jQuery، بایستی آن را به صفحاتی که می خواهید از کدهای آن استفاده کنند، اضافه نمایید. برای این منظور می بایست ابتدا این کتابخانه را از سایت www.jquery.com دانلود نمایید. با مراجعه به سایت مزبور با دو گزینه برای دانلود مواجه می شوید: 1. نسخه ی "Production" 2. نسخه ی "Development" . نسخه ی "Production" برای وب سایت ها live و آماده می باشد. این نسخه ی فشرده و کم حجم (minify) شده تا کم ترین میزان فضا را اشغال کند و برای کاربرانی که مرورگرها آن ها باید فایل jQuery را همراه با باقی اطلاعات سایت بارگیری کند، بهترین گزینه می باشد. اما برای آزمایش و توسعه، نسخه ی "Development" گزینه ی ارجح تلقی می شود. نسخه ی یاد شده فشرده سازی (minify)نشده و به همین خاطر در صورت برخورد با خطا می توانید مشاهده کنید خطا در کجا رخ داده است.

پس از دانلود فایل jQuery JavaScript، لازم است آن را به وسیله ی تگ< script>اچ تی ام ال به صفحه ی وب خود متصل کنید (خصیصه ی type تگ نام برده را با مقدار ="text/javascript" src="jquery-1.5.1.js" تنظیم نمایید یا به عبارتی دیگر در تگ script به آن ارجاع دهید). بهترین کار جایگذاری فایل دانلود شده ی jquery.js در پوشه ی متعلق به صفحه ای است که می خواهید از jQuery استفاده کند. سپس آن را در بخش < head> بگنجانید (در بخش head صفحه به آن ارجاع دهید):

 

اکنون بخشی از صفحه ی شما به شکل زیر خواهد:

 

jQuery test

 

یک روش جدیدتر (بجای دانلود jQuery و میزبانی آن) این است که jQuery را از یک CDN (تحویل محتوا روی شبکه) دریافت کنید. Google و Microsoft هر دو نسخه های مختلفی از کتابخانه ی مذکور و دیگر کتابخانه های جاوا اسکریپت را میزبانی می کنند. با این کار دیگر نیازی به دانلود و ذخیره ی فایل jQuery نیست. بعلاوه از آنجایی این فایل از یک URL مشترک با سایت دیگر دریافت می شود، به احتمال زیاد زمانی که کاربران به سایت شما مراجعه می کنند و مرورگر کتابخانه را درخواست می کنند، فایل نام برده از قبل در حافظه ی نهان (cache) آماده می باشد (به این دلیل که سایت دیگری دقیقا همین نسخه و فایل را از قبل استفاده می کند). همچنین بیشتر CDN ها اطمینان حاصل می کنند، وقتی کاربری فایلی را از آن درخواست می کند، آن فایل از طریق نزدیکترین سرویس دهنده به کاربر (از نظر موقعیت جغرافیایی و مکانی) تحویل داده شود. می توانید jQuery را از یک CDN، درست مانند زمانی که آن را دانلود می کنید، مورد استفاده قرار دهید. تنها چیزی که تغییر می کند، آدرس URL می باشد. برای نمونه، جهت اضافه کردن ویرایش jQuery 3.5.1 از سرورهای Google به صفحه ی وب مورد نظر، دستور زیر را وارد می کنید:

 

 

آموزش طراحی سایت ادامه دارد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.